Vad är namngivningskonventionen för nyligen upptäckta objekt?
Undo
2013-09-25 06:59:59 UTC

Ofta identifieras en nyligen upptäckt stjärna med en till synes slumpmässig sträng av bokstäver och siffror. Jag är säker på att det finns viss ordning på det, dock. Vad är namngivningskonventionen för nyligen upptäckta astronomiska objekt?

Jag är säker på att NASA inte frågar allmänheten, eftersom något liknande skulle hända:

enter image description here

2013-09-25 07:19:56 UTC

Webbsidan International Astronomical Union's Naming Astronomical Objects är en omfattande guide till hur astronomiska objekt namnges.

Till exempel för "Specifikationer för beteckningar för astronomisk strålning källor utanför solsystemet ", anger IAU att beteckningen (eller sekvensen av bokstäver och siffror) följer en allmän form:

Acronym ^ Sequence ^ (Specifier) ​​

Där Acronym

är en kod (dvs. alfanumerisk teckensträng) som specificerar katalogen eller källsamlingen.

Följd

Sekvensen (eller numreringen) är en alfanumerisk teckensträng, normalt bara numerisk, som unikt bestämmer källan inom en katalog eller samling. Det kan vara ett sekvensnummer i en katalog (t.ex. HD ^ 224801), en kombination av fält, eller så kan det vara baserat på koordinater.

och slutligen Specifier

Specifikatorn är valfri och tillåter en att ange andra källparametrar. De krävs dock inte syntax och ligger inom parentes.