Hur stor andel av planetens system har hittats med 'Hot Jupiters'
2013-09-25 13:08:51 UTC

Enligt NASA: s webbplats "Den underliga attraktionen hos heta jupiter" är en av huvudtyperna av exoplaneter som har upptäckts heta jupiter, som är

Det här är världar av skelett som kretsar nära sina moderstjärnor och blockerar en bråkdel av stjärnans ljus när den passerar framför.

Planeter som är från så stora som Saturnus till långt större än Jupiter, kretsar om några dagar mycket nära sin förälderstjärna. Något som vårt solsystem inte har.

Hur stor andel stjärnsystem har Hot Jupiters i sina system? Är det fall att Hot-Jupiter-mindre system som våra egna är ovanliga?

Tre svar:
MBR
2013-09-25 13:33:37 UTC

År 2011 var cirka 20% av de exoplaneter som hittades heta Jupiters. Det är mycket, men det är starkt partiskt bara för att det finns de enklaste planeterna att upptäcka. Du kan upptäcka exoplaneter genom transitering (det betyder att planeten passerar framför sin värdstjärna vilket minskar ljusstyrkan hos den observerade stjärnan under transitering), heta jupiter är närmare deras värdstjärna och större än mindre planeter blir därför lättare att upptäcka, detektera. Du kan upptäcka exoplaneter med radiell hastighet, vilket innebär att du upptäcker variation av värdstjärnans position på grund av planetens gravitation. Ju närmare och tyngre planeten är, desto större blir variationen och därför lättare att upptäcka.

Det är därför det är viktigt att säga "2011"; när våra upptäcktstekniker (och teleskop) förbättras bör andelen heta Jupiters minska.

Redigera: För att sätta det i perspektiv kan du läsa den här artikeln från Jason Wright där han försöker uppskatta det "riktiga" förhållandet mellan heta Jupiters som kretsar kring "normala" stjärnor (F, G och K-stjärnor). Detta förhållande är faktiskt mycket mindre än det nu observerade förhållandet, cirka 1,2%.

trekvart? det är mycket mer än jag förväntade mig. Har du några referenser som du kan ta med i ditt svar?
Jag fick tyvärr fel nummer (jag misstog det med tidigare uppskattningar). Jag satte ett mer tillförlitligt antal med en bra referens; Jag lägger också till några detaljer om det "verkliga" förhållandet man kan förvänta sig.
Inga ursäkter behövs - det här är ett utmärkt svar och svarar på båda frågorna som jag hade väldigt snyggt.
Rob Jeffries
2015-01-29 19:46:37 UTC

Jag håller helt med svaret från MBR. Antalet är faktiskt $ 1,20 \ pm 0,38 $ procent, publiceras av Wright et al. (2012) och är den bråkdel av F-, G-, K-stjärnor som har en het Jupiter definierad som större än 0,1 Jupitermassor och har en omloppstid mindre än 10 dagar. Tabell 2 i den uppsatsen sammanfattar resultat från andra arbetare som får mellan 0,5 och 1,5 procent. Papperet diskuterar också observationsfördomar, inklusive metallicitet.

Det har länge varit känt att förekomsten av en närliggande planet är högre kring mer metallrika stjärnor. Det finns också en bias där det är lättare att hitta planeter runt metallrika stjärnor, medan den genomsnittliga stjärnan i solkvarteret är något metallfattig jämfört med solen.

En studie av Gonzalez (2014) ackumulerar vår nuvarande kunskap om exoplanetära system och deras metalliciteter, härledd en planetarisk incidensfrekvens $$ P_ {planet} = \ alpha 10 ^ {\ beta [Fe / H]}, $$ med $ \ alpha = 0,022 \ pm 0,007 $ (dvs. 2,2 procent), $ \ beta = 3,0 \ pm 0,5 $ och där [Fe / H] är det vanliga logaritmiska förhållandet mellan stjärnans metallicitet och solens metallicitet. (dvs. solen har [Fe / H] = 0).

Denna beräkning görs för jätteplaneter med omloppsperioder mindre än 4 år, så inte alla skulle klassas som heta jupiter. Slutsatsen, antalet som ges av Wright et al. är ungefär rätt i genomsnitt, men det är högre för högre metallicitetsstjärnor.

Jack R. Woods
2016-04-20 00:17:11 UTC

Bara för skojs skull gjorde jag en begränsad analys av Jupiter-storleksplaneter som hittades med radiell hastighet eller astrometri (mestadels de tidigare) teknikerna med följande kriterier: 1) Data från onlinekällorna http: // exoplanet. eu / catalog / bd% 2B15_2375_b / och http://www.exoplanets.org/ ger planeter upptäckta till och med april 2016. 2) Msini: 0,5-10 M (J) 3 ) Avstånd till stjärna mindre än 58 parsec 4) Planeter ut till 5200 dagars perioder (eller 6AU) 5) Endast data från K-, G- eller F-dvärgar i huvudsekvensen (V eller IV / V). Detta var ett försök att minimera observationsfördomar. Jag hittade fortfarande en uttalad topp i Jupiters med perioder mindre än 50 dagar, men mindre uttalad om jag planerade mot avstånd (sma). Men jag hittade också toppar i antal Jupiters lite längre bort än jorden och på ett avstånd ungefär samma som början av asteroidbältet i solsystemet. Jordtoppen är mycket bredare och försvinner i periodhistogrammet. Dessa data domineras av planeter som kretsar kring G-stjärnor 89 av 139 (107 av 171 planeter). Intressant (eller inte) finns det en topp i Jupiters som finns i "flera Jupiter-system" runt Venus-banan som "tvättar ut" jordtoppen. Percenataget för "heta Jupiters" beror på definition, men 22 av 171 har en period som är mindre än 50 dagar och 13 har banor mindre än 0,1AU. Skicka ett e-postmeddelande till mig om någon är intresserad av mer detaljerade resultat.

@RobJeffries Se ovanstående kommentar. Kan det fortfarande finnas någon "observationsförspänning" som jag saknar?
Ja, det finns enorma fördomar som gynnar upptäckten av heta Jupiters och din procedur har inte minimerat dem alls.
@RobJeffries Jag ber om ursäkt för min okunnighet. Min fråga till dig skulle vara om du tror att det är möjligt att HARPS-projektet, som har övervakat stjärnor mindre än 58 st i över 10 år nu, kanske har missat några planeter av Jupiter-storlek, med perioder om Jupiter eller mindre, kretsar stjärnor de har tittat på? Upptäckter har förekommit (av 107 "Jupiters" som hittades i detta område som kretsar kring G-stjärnor har endast 18 hittats sedan jan 2012/2 av dem var i samma system och tre hittades i system som redan hade en närmare i "Jupiter" upptäckt).
Och jag kanske måste be om ursäkt för mina. Jag antog att du hade att göra med ett föräldraprov som var ofullständigt. Om HARPS-projektet har undersökt varje F-, G-, K-stjärna inom 58pc med enhetlig känslighet och provtagning i 10 år, så borde de vara mycket kompletta för alla Jupiters med perioder på mindre än säg 5 år, utom för de runt unga stjärnor . Om de emellertid har observerat utvalda prover, med instrument med varierande (ökande) känslighet, misstänker jag att det fortfarande finns en partiskhet mot heta Jupiters, särskilt bland K-dvärgarna.