Hur är det känt att Callisto inte har någon kärna?
Undo
2013-09-26 09:47:51 UTC

Min astronomibok hävdar att forskare har upptäckt att Callisto, en Jupiters måne, inte har någon het inre kärna. I själva verket står det att Callisto har en kärna som liknar en komet.

Är detta fortfarande accepterad teori, och hur upptäcktes denna information?

Manishearth
2013-09-26 12:20:46 UTC

Den kan ha en (silikat) kärna, men den är väldigt liten. Det finns också möjligheten att ett inre flytande vatten "hav". För närvarande är den mest troliga sammansättningen den av sten och is, med bergens densitet ökar stadigt när man gräver djupare (Detta står i skarp kontrast till planeter som jorden, där det finns diskontinuiteter i densiteten mellan lager ). Planetdifferentiering har inte inträffat påtagligt eftersom Callisto inte är tidigt uppvärmd.

Kompositionen kan aldrig bestämmas helt - sammansättningen av en sfärisk kropp kan inte helt urskiljas från bara rotation och översättning 1 . Vi kan dock göra rimliga gissningar. I grund och botten kan vi beräkna dess totala massa och tröghetsmoment genom att observera dess rotation och rotation. Om vi ​​antar att densiteten ρ varierar radiellt får vi följande två ekvationer:

$$ M = \ int \ rho \ pi r ^ 2dr $$

$$ I = \ int (\ rho \ pi r ^ 2dr) r ^ 2 $$

Dessa bestämmer inte helt ρ, men med andra rimliga antaganden om kompositionen och mängden planetdifferentiering den kan ha kan vi få en bra uppskattning för ρ.

1. Det kan bestämmas om vi tar ett större gravitationsfält och vrider det, men detta vågar in i Aristotlean "Ge mig en plats att stå på, så ska jag flytta jorden." zon för tankeexperiment.