Hur mäts avstånd i solsystemet, i galaxen och i universum?
leonard vertighel
2013-09-25 09:35:44 UTC

Avstånd i vårt universum kan beräknas på flera sätt:

• Stellar Parallax
  • Standardljus
  • Rödförskjutning

Hur är dessa metoder kopplade och hur de faktiskt används för att beräkna avstånd mäts i solsystemet, i galaxen och i universum?

[Cosmic Distance Ladder](http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_distance_ladder)
@Guillochon bra länk! Kan du sammanfatta de viktigaste punkterna och sätta länken som svar?
damned truths
2013-09-25 13:58:14 UTC

Stellar Parallax

Stellar parallax använder skillnader i perspektiv för att bestämma avståndet från ett objekt. När jorden går runt solen förändras vårt perspektiv på stjärnan, galaxen etc. och vinkeln från oss till objektet ändras. Eftersom vi vet hur jorden rör sig runt solen vet vi avståndet mellan de punkter som vi tar mätningarna. Från detta kan vi använda sinregeln för att bestämma avståndet från objektet.

Till exempel om avståndet mellan de två mätpunkterna var 2 enheter och de två inuti vinklar ( A och B ) var ( A ) 80 ° och ( B ) 75 ° (och därför annan vinkel ( C ) är 25 °) kan vi säga att:

$ a = \ frac {2 \ sin80} {\ sin25} \ $

där " a " är motsatt sida mot vinkel " A ". Detta innebär att avståndet mellan objektet och andra B ) mätpunkten är cirka 4,66 enheter. Diagram här.

Standardljus

Ett standardljus är ett astronomiskt objekt som har en känd absolut storlek. ( källa)

Genom att använda den kända absoluta och uppmätta skenbara storleken (vad som ses av instrument etc.) är det möjligt att bestämma avståndet av objektet med hjälp av formeln:

mM = 5 log d - 5
där m är den uppenbara storleken på objektet, M är objektets absoluta storlek, och d är avståndet till objektet i parsec. ( samma källa)

Ett av de mest använda exemplen på dessa standardljus är supernovorna typ Ia, som användes för att upptäcka att universum accelererar i sin expansion. Detta ledde till att Nobelpriset i fysik 2011 delades ut till Saul Perlmutter, Brian Schmidt och Adam Riess.

Dessutom är RR Lyrae en annan form av standardljus som används för att mäta galaktiska avstånd (SN Ia är mycket mer lysande och kan därför användas till mycket högre avstånd). RR Lyrae är en typ av variabel stjärna med ett samband mellan pulsationsperiod och absolut magnitud, vilket är det som gör dem bra för användning som standardljus.

Annan information här.

Rödförskjutning

Rödförskjutning är effekten där ljus från ett objekt "sträcks ut" så att våglängden flyttas mot den "röda" änden av spektrumet. Avstånd beräknas med hjälp av Hubbles lag, men jag låter andra förklara det: här, här och här.

@myself Att göra-lista: Lägg till avstånd med vinkeldiameter, ljusstyrkaavstånd och lyman alpha-skog i det här inlägget (bara för att nämna några andra).
Jag snubblade över den här nya tanken att använda gammastrålar som ett avståndsmått (av Z Cano på Island). Jag tror att du måste fortsätta lägga till saker i din lista där, frågan om avstånd i universum är under kontinuerlig studie ;-) http://astrobites.org/2014/07/14/can-gamma-ray-bursts -be-används-som-standard-ljus /