Hur upptäcktes den första exoplaneten?
Joe Robinson
2017-07-07 17:54:51 UTC

Hur upptäcktes den första exoplaneten? Vilken metod användes för att upptäcka den?

zephyr
2017-07-07 23:27:08 UTC

Den här frågan är lite knepig eftersom den är osäker på vad som räknas som att "upptäcka" en exoplanet. Idag räknar vi en exoplanet som upptäckt om den kan detekteras antingen med två separata tekniker eller tre separata genomgångar (om de hittas via transitmetoden). Några av de mycket tidiga jakterna på exoplaneter hittade dem verkligen, men många av deras ursprungliga resultat var tvivelaktiga eller tveksamma (och ibland fel) och bekräftades inte riktigt förrän senare. Så räknar du en planet som upptäckt när den först upptäcktes eller räknar du inte den förrän den har bekräftats helt?

Detektering av första exoplanet

Första gången någon kunde hävdar att de upptäckte att en exoplanet var 1988. Astronomerna Bruce Campbell, GAH Walker och Stephenson Yang meddelade att de hade upptäckt en planet runt stjärnan Gamma Cephei med hjälp av metoden för radiell hastighet. Deras resultat var emellertid inte så bra eftersom upptäckten vid den tidpunkten låg på tröskeln till deras tekniska kapacitet och deras resultat var inte helt trovärdiga. Det var först år senare att denna planet faktiskt bekräftades som befintlig. Om du räknar detta som den första riktiga exoplanetupptäckten eller inte beror på vad du definierar som en upptäckt, med tanke på att den faktiska bekräftelsen inte kom förrän år efter den första upptäckten.

Första bekräftade exoplanetdetektering

1992 lyckades Aleksander Wolszczan och Dale Frail hitta och bekräfta en planet runt en pulsar PSR B1257 + 12, igen med den radiella hastighetsmetoden. Vid denna tidpunkt var deras mätningar tillräckligt bra för att man skulle tro och så betraktades som "bekräftade".

Första bekräftade detektion av exoplanet runt en huvudsekvensstjärna

Detta fall är särskilt kallat eftersom det var första gången en exoplanet upptäcktes och bekräftades att det fanns runt en normal huvudsekvensstjärna. Detta inträffade 1995 runt stjärnan 51 Pegasi. Denna upptäckt gjordes av Michel Mayor och Didier Queloz. Många anser att detta är den första "sanna" exoplanetupptäckten och kommer att citera detta fall om du frågar när den första exoplanetupptäckten gjordes.

Rösta på "när kan du säga att det är en riktig upptäckt".
David Hammen
2017-07-07 18:16:10 UTC

De första exoplaneterna som upptäcktes kretsar kring neutronstjärnor och i synnerhet pulsarer.

Pulsarer som inte har planeter och som inte ingår i ett multipelstjärnssystem uppvisar en extremt regelbunden frekvens. Denna frekvens moduleras av omloppsfrekvensen i binära system som innehåller en pulsar. En pulsar med planeter uppvisar en liknande (men reducerad) frekvensmodulering eftersom pulsaren och planeterna kretsar om varandra. Tidtagningsteknikerna som användes för att avgöra om pulser är medlemmar i ett binärt system möjliggjorde upptäckten av de första exoplaneterna 1992.