Saint-Exupery beskriver besök på platå där han lätt hittar flera meteoriter. Är detta realistiskt?
Vashu
2020-01-13 19:14:44 UTC

I "Vind, sand och stjärnor" beskriver Antoine de Saint-Exupéry ett besök på en platå där det är extremt lätt att urskilja meteoriter från stenar, eftersom det inte finns stenar.

I plockade upp en och sedan en andra och sedan en tredjedel av dessa stenar och hittade dem med ungefär en hastighet till en tunnland. Och här är där mitt äventyr blev magiskt, för i en slående förkortning av tiden som omfattade tusentals år hade jag blivit vittne om detta eländiga regn från stjärnorna. underverkens underverk var att det på den avrundade baksidan av planeten, mellan detta magnetark och dessa stjärnor, fanns ett mänskligt medvetande där som i en spegel som regn kunde reflekteras.

Är detta realistiskt? Finns det platser på jorden där du kan hitta meteorit på 5 minuters promenad?

redigera: Att döma av denna NASA-artikel och leta efter meteoriter i Antarktis är relativt svårt.

AdS-E var en ganska välutbildad kille. Han visste förmodligen skillnaden mellan ett meteoritfragment och en slumpmässig jordsten.
Antarktisplatån? 20 000 meteoriter hittades på 37 år enligt denna [Skifferartikel] (https://slate.com/technology/2013/09/the-best-meteorites-are-found-in-antarctica.html)
För många år sedan har jag skickat samma fråga till Sky & Telescope (och den har publicerats), men jag fick inget svar. Tabellbergen i frågor finns i Västsahara tror jag. Exuperys berättelse verkar vara tillräckligt realistisk för att motivera tron ​​att meteoriter kan hittas där. http://www.meteorite-list-archives.com/1999/nov/msg00495.html
Jag är skeptisk. Att identifiera meteoriter är relativt svårt. Ett särskilt rikt meteoritfält i Libyen, Dar al Gani, har ett område på 1,5 miljoner tunnland. Cirka 1000 meteoriter har återställts. Det är långt ifrån en sten per tunnland.
uhoh
2020-08-02 20:54:51 UTC

Detta är bara ett partiellt svar; meteorfall är ganska vanliga och så deras densitet kommer att vara hög i plana områden utan mycket rinnande vatten, de är svåra att identifiera utan ett bra öga eller åtminstone en känslig metalldetektor.

Förhoppningsvis en mer kvantitativ källa för meteorfyndens arealtäthet kan hittas. Siffrorna finns där, och om alla stenar i området som Saint-Exupéry beskriver är ljusa i färg, plockar du upp och kontrollerar varje mörk sten och kontrollerar om den har indikationer på bränning eller smältning, detta kan vara möjligt. Naturligtvis om det vore så enkelt att samla dem där verkar det som om andra skulle ha gått och samlat mycket mer. Men dessa människor har inget incitament att dokumentera det eftersom de (ofta) kan säljas kontant uppenbarligen.

Observera att meteorerna som visas på bilden från PRI-artikeln länkad nedan inte är mörka men bristen på mörka meteoriter som finns i Antarktis är en annan historia ( 1, 2) men det har gjorts mycket framsteg sedan 1986 när dokumentet du länk till publicerades.

Enligt Arizona State Universitys meteoritesida Meteorite Locations:

Eftersom det finns en beräknad meteorit fall per kvadratkilometer per år kan geologiskt stabila ökenregioner visa betydande ansamlingar av meteoriter. Vissa ökenregioner har dussintals olika meteoriter per kvadratkilometer, men de kan vara svåra att skilja från normala markstenar.

PRI: s Vill du hitta en meteorit? Antarktis kan vara det bästa stället att titta säger:

I vinter har Lanza varit en nybörjarmedlem i fältlaget ANSMET (Antarktis sökning efter meteoriter). I 40 år har projektet skickat forskargrupper till jordens botten för att återhämta meteoriter från hela solsystemet, inklusive bitar av månen, kometer, till och med Mars.

På den här resan? Lanza och hennes kollegor återhämtade sig totalt 569 meteoriter.

"De väntar bara på att vi ska komma och hitta dem", säger Lanza. "Du kan föreställa dig den blå isen ... och sedan bara titta och det finns några mörka fläckar på dem. Och det är stenar och ofta kommer dessa stenar från rymden. ”

Meteoriter faller till jorden hela tiden, men Antarktis är ett särskilt bra ställe att hitta dem.

” Vi är lycklig med Antarktis, säger Lanza. ”Det är detta stora vita lakan täckt av glaciärer. Och så blir dessa meteoriter bara inbäddade i isen och börjar flyta med glaciären. Och på vissa ställen kommer glaciären att stöta på något - som bergskedjan som vi befann oss i - Miller Range. Det kommer att sakta ner och sedan börjar vindarna ... ta bort en del av den isen och som verkar för att koncentrera meteoriterna på dessa platser. Så vi kan faktiskt åka dit och hitta många fler meteoriter än du kan tänka dig skulle falla på en enda plats. ”

Nina Lanza känner till rymdstenar. I sitt dagliga jobb som personalforskare vid Los Alamos National Laboratory driver hon Curiosity Rovers ChemCam med en stenförångande laser för att analysera Mars-ytan.

From PRI's "Want to find a meteorite? Antarctica might be the best place to look"

Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 4.0-licensen som det distribueras under.