Kan skillnaden mellan en stjärna och en galax som är punktkällor detekteras?
MaxW
2016-09-15 12:47:49 UTC

Uppenbarligen skulle en stjärna vara en punktkälla. En galax bör vara en oregelbunden blob om den är nära, men om den är långt borta verkar det som att en galax också skulle vara en punktkälla.

Med tanke på att stjärnan och galaxen båda var detekterbara endast som punktkällor kan astronomer skilja dem åt med rödförskjutning? Med någon annan metod?

En uppföljningsfråga ...

Hur stor andel galaxer om vårt universum kan vi bara upptäcka som punktkällor?

Procentandelen av galaxer som vi ser som punktkällor beror på instrumentet, så vilken tänker du på?
Tre svar:
cphyc
2016-09-15 14:48:20 UTC

För att skilja galaxer från stjärnor kan du använda spektrumet. Grovt sett har stjärnor ett svartkroppslikt spektrum med funktioner beroende på absorptionen och utsändningen på siktlinjen och i stjärnans kromosfär.

Galaxer å andra sidan av ett spektrum som är kompositen massor av stjärnor. Spektrumet kommer till exempel att vara mycket bredare (allt från mindre till större våglängder) på grund av mångfalden i stjärnorna.

Ta en titt på http: //www.atnf.csiro. au / uppsökande / utbildning / senior / astrofysik / spectra_astro_types.html om du vill ha en snabb översikt över skillnaderna.

Jag har inte ett exakt antal om antalet galaxer vi ser som punktkälla, men svaret varierar kraftigt från ett instrument till ett annat. Om du försöker observera en galax med hjälp av radioteleskop i interferometri kan du lösa mycket bättre skalor än ett jordbaserat litet synligt teleskop osv ...

Har det varit möjligt att faktiskt nå den höga upplösningen för att upptäcka olika band från det mycket rödskiftade spektrumet?
Also, the stars in a galaxy have more motion than the surface of a star, the lines will be more blurred out by doppler shifting.
Du kan också peka runt i bilder som producerats av Sloan Digital Sky Survey (SDSS) som har en upplösning på cirka 1 bågsek och jämföra dem med bilder från WISE Atlas, som har en upplösning på cirka 10 bågsek (6 bågsekvenser, inblandade i PSF för att förbättra känsligheten för att detektera punktliknande objekt). Jämför galaxen på (179.710668548, -0.438511083) - trevligt och löst i [SDSS] (http://skyserver.sdss.org/dr13/en/tools/chart/navi.aspx), saklös punkt i [AllWISE] (http : //irsa.ipac.caltech.edu/applications/wise).
@Lelouch eftersom hela spektrumet är enhetligt rödförskjutet, kan du faktiskt lösa band osv ... på jorden även för långt borta galaxer. Att ha banden i det * emitterade * synliga spektrumet i galaxen blir dock allt svårare.
pela
2016-09-15 17:39:38 UTC
Även "runda" galaxer ser annorlunda ut än stjärnor

cphyc svarar på frågan utmärkt: spektroskopi är svaret, även om galaxer - som förklaras nedan - är inte punktkällor, Morfologin hos stjärnor och galaxer är också annorlunda: även elliptiska galaxer som observeras längs en av deras axlar ser annorlunda ut än stjärnor. Även om båda är runda är det annorlunda hur deras ljus faller av radiellt. stjärnornas ljus minskar ungefär som en normalfördelning från centrum och utåt (med en del extra profil vikta in som beror på instrumentet), medan ytljusprofilen för galaxer minskar på ett något mer komplicerat sätt ( t.ex. en Sérsic-profil).

Kan galaxer vara punktkällor?

Wrt. fraktionen av galaxer som är punktkälla är svaret praktiskt taget inget. Galaxer kan nästan alltid lösas även om, som cphyc också korrekt säger, inte med något instrument. Radio- och gammastrålteleskop har mycket dålig upplösning, och vid dessa våglängder kan källorna vanligtvis inte lösas om de inte är relativt nära. Men vid optiska våglängder, liksom UV och IR, kan teleskop som Hubble-rymdteleskopet och till och med bra markbaserade teleskop lösa ~ alla galaxer, såvida de inte är så små att de ändå är för svaga för att ses.

Vinkeldiameter i ett expanderande universum

Anledningen är ett ganska märkligt inslag i det expanderande universum: En galax kommer att se mindre och mindre ut, ju längre bort den är (som väntat från vardagen), men bara ut till ett visst avstånd, varefter de kommer att se större ut och större. Varför är det så? Eftersom ljuset rör sig med en ändlig hastighet observerar vi galaxer som de var tidigare - desto avlägset desto längre tid sedan. Och eftersom "för länge sedan" i ett expanderande universum också betyder närmare, är den vinkel som en galax sträcker sig mot himlen den vinkel som den sträckte sig när den sände ut ljuset, inte vinkeln den spänner över idag . Det vill säga, mycket avlägsna galaxer sände ut det ljus vi ser idag när de var så nära att de sträckte sig över en stor vinkel.

Det exakta förhållandet mellan avståndet och en fast vinkel för en galax beror på kosmologin (dvs. värden på densitetsparametrar, Hubble-konstant, etc.). För de senaste Planck-mätningarna (2015) spänner en galax som är 1 kpc (~ 3000 ljusår) över - vilket skulle betraktas som en liten galax - en vinkel som ges av denna figur:

arcsec_kpc

Du ser att galaxer ser mindre och mindre ju längre bort det är, tills de ligger på ett avstånd av ungefär 15 miljarder ljusår, varefter de ser större ut igen. Den mest avlägsna galaxen som observerats, GN-z11, är så långt borta att dess ljus sändes ut mindre än en halv miljard år efter Big Bang. Med en radie på $ 0,6 \ pm0.3 \, \ mathrm {kpc} $ ( Oesch et al. 2016) spänner den fortfarande över 0,15 bågsek , som kan lösas av HST.

Minskande ytljusstyrka

Tyvärr gör denna effekt också avlägsna galaxer svårare att upptäcka. En galax avger bara så mycket ljus, så att fördela sitt ljus över, till exempel, två gånger vinkeldiametern, gör det fyra gånger mindre ljusstarkt.

Problemet med att observera mycket avlägsna galaxer är alltså inte att de är små, men att de är svaga .

@pela Kommer det att vara meningsfullt att tänka på detta på följande sätt: när nya galaxer blir synliga i vår kosmologiska horisont, skulle de spänna över en större vinkeldiameter och därmed verka större, även om de är mycket svaga?
@DhruvSaxena: I princip ja, men om du kunde se hela vägen till horisonten skulle du se tillbaka i tiden hela vägen till Big Bang ($ z \ rightarrow \ infty $) där inga galaxer ännu hade bildats. Vi kan inte riktigt se längre än CMB ($ z \ simeq1100 $), men även då fanns inga galaxer. Vi kan redan se några av de allra första galaxerna, som bildades några 100 miljoner år efter BB ($ z \ sim10 $). I princip ska de se stora och svaga ut, men effekten motverkas något av det faktum att galaxer vid den tiden helt enkelt inte hade blivit så stora som de är idag.
zephyr
2016-09-15 20:47:25 UTC

Bra svar har redan givits, men jag ville ge ett annat sätt att titta på det. Ta en titt på bilden nedan, som är Hubble Extreme Deep Field (XDF) $ - $ för de som inte vet, det här är en liten del av himlen som Hubble har stirrat på för totalt 23 dagar över 10 år $ - $ och du kommer att märka något intressant. Det är tydligt att se att många av de större föremålen är galaxer, men du kommer att se ett stort antal mindre ljuspunkter (nästan 5 500 av dem) som är galaxer så långt borta att Hubble knappt kan lösa deras omfattning och storlek. Titta nu på det ljusa föremålet i nedre högra kvadranten. Du bör se att den har blå och röda spikar runt sig, kallad diffraktionspikar. Det här objektet är helt klart en stjärna och du kan främst berätta på grund av diffraktionspikarna. Du ser inte dessa diffraktionspikar på galaxerna, inte ens galaxerna som är små pinpoints. Detta är ett relativt enkelt sätt att visuellt skilja mellan en stjärna och en galax när du tittar på den genom ett teleskop där sådana diffraktionspikar förväntas förekomma.

Hubble Extreme Deep Field

Detta innebär att stjärnor och galaxer visuellt ser annorlunda ut, även om de båda är små fläckar på bilden. Det kommer också att finnas skillnader i hur de ser ut på mindre märkbara sätt. Detta koncept utnyttjas av ett program som i stor utsträckning används av astronomer, SExtractor, som är utformat för att få en bild av himlen och kunna skilja mellan stjärnor och galaxer. Den använder dessa små skillnader mellan hur galaxer och stjärnor visas i bilder för att ta reda på vilken som är vilken. Om du vill ha mer detaljerad information om hur detta program skiljer mellan stjärnor och galaxer, ta en titt på deras publicerade tidning.

Fantastisk tilläggsinformation. Tack.
Varför har galaxer inte diffraktionspinnar?
@JanDvorak Det är inte så mycket att galaxer inte producerar diffraktionspikar, det är mer än att du inte kan se diffraktionspikar på galaxer. Galaxer är förlängda objekt, medan stjärnor är punktkällor. För en galax producerar varje punkt en (dim) diffraktionspik, men för hela bilden smetar dessa spikar ihop så att du aldrig kommer att se fina diffraktionspikar för en galax som du skulle göra för en "punktliknande" stjärna. För det andra är galaxer ofta mörkare än stjärnor. Eventuella resulterande diffraktionspikar kommer att bli extremt svåra att se.
Om den stjärnan med diffraktionspinnar var tillräckligt långt bort, skulle du fortfarande se diffraktionspikarna, eller skulle den vara så liten att den skulle se ut som den förmodade galaxpunkterna gör? Det var vad jag föreställde mig när jag läste frågan. Uppenbarligen gör diffraktionspikarna det lätt att se skillnaden, men finns det en punkt där ljuskällan är så liten att du inte kan se skillnaden? Eller är SExtractor så exakt att den kan säga från de minsta ljuskällorna?
@Zack En enda stjärna som långt borta skulle i princip inte ses. Men även då skulle det ha en enda uppsättning spikar där en galax kommer att ha miljarder överlappande uppsättningar. År 2015 löste [Hubble-foton enskilda stjärnor] (http://www.nasa.gov/content/hubble-s-high-definition-panoramic-view-of-the-andromeda-galaxy) i Andromeda. Jag tror inte att enskilda stjärnor annars någonsin har avbildats utanför Vintergatan (och kanske i ett par närmare dvärggalaxer).
Det är också värt att notera att diffraktionspikar beror på det faktum att ditt instrument ser objektet som en punkt / som en underlöst utökad källa. Till exempel, du stirrar mot himlen med dina blotta ögon, stjärnor skiner (du ser avhandlingar spikar) men planeter som Mars och Jupiter gör det inte. Detta beror på att vårt öga ser dem som en underupplöst utökad källa, medan stjärnor bara är punkter (för ditt öga).
@user2338816 Jag trodde att det att se enskilda stjärnor i Andramada "nebulosa" var det slutliga beviset på att det var ett "öuniversum" och att mäta enskilda cefidvariabler fann avståndet och skalan till andra galaxer.
@JDługosz Detektering av ljusvariationen hos en Cepheid i en grumlig ljusdimma från många stjärnor kräver ingen faktisk upplösning av en enda stjärna. Han såg en kraftig ökning av ljusstyrkan i vad han trodde var en nebulosa och antog att han hade bevittnat en nova. Efter att ha jämfört med andra foton av andra, erkände han variationen som en Cepheid. Det fanns matematik som kunde beräkna avståndet från en Cepheid, och resultatet satte det åtminstone en miljon ljusår utanför vår galax. Det var då han insåg att det inte var en nebulosa, inte för om enskilda stjärnor. Ser fortfarande ut som en dis.
@cphyc Jag tycker att din kommentar är vilseledande. Du ser diffraktionspikar för stjärnor eftersom ljuset bryts bort från stagarna som håller sekundärspegeln på plats. Du ser det inte för galaxer och planeter av anledningen som jag skisserade ovan. Det är inte så att de inte finns, de smälter bara ihop och så tydliga diffraktionspinnar kan inte göras. Jag vet inte om dig, men jag ser inte diffraktionspikar på stjärnor som jag ser med mitt blotta öga. Inte om jag kikar (i vilket fall diffraktionen beror på dina ögonfransar). Det måste finnas något för ljuset att bryta av.
@Zack Du verkar missförstå hur det fungerar. Stjärnor har diffraktionspinnar just för att de är så långt borta. Deras fysiska storlek till avståndsförhållande är så otroligt liten (jämfört med att säga galaxer) att de effektivt pekar källor. Eftersom de är en enda ljuspunkt har de starka diffraktionspikar skapade av den enda punkten. Spikarnas ljusstyrka minskar med avståndet, men spikarna är så väl definierade eftersom stjärnorna är så punktlika på grund av deras avstånd.